Mosty sa kedysi stavali hlavne kvôli ich úžitku – v prvopočiatku mali uľahčiť komunikáciu a neniesli žiaden hlbší význam. Neskôr im bol prisudzovaný ďalší rozmer. Z hľadiska symboliky stavieb mali funkciu spojovaciu aj obrannú. Dnes sú mostné konštrukcie symbolom technickej i kultúrnej vyspelosti krajiny, v ktorej sa nachádzajú. Pozrite si zaujímavé drevené mosty zo sveta, ktoré odrážajú tieto myšlienky.
Najdlhší most ako hranica medzi štátmi
Drevený most spájajúci mesto Bad Säckingen v Nemecku a Stein vo Švajčiarsku je najdlhším krytým mostom v Európe. So svojou dĺžkou 203,7 metra je len o niečo dlhší ako známy Kaplnkový most vo švajčiarskom meste Luzern. Spolu so zastrešením meria ešte o niečo viac – 206,5 metra. V jeho strede sa nachádza biela čiara, ktorá označuje hranicu medzi dvomi krajinami. Pôvodná stavba, dokončená v roku 1272, bola niekoľkokrát zničená či už povodňami, alebo počas vojny.
Súčasný most pochádza z roku 1699 a je postavený z dubového a smrekového dreva. Ide o najvzácnejšiu turistickú atrakciu obce, preto sa o ňu domáci náležite starajú. Počas sanačných prác v roku 2014 sa prišlo na to, že v dutinách pilierov sa nachádzala výbušnina švajčiarskej armády – pre prípad, že by bolo nutné pristúpiť k detonácii mosta. Vojenské opatrenie bolo súčasťou desiatky rokov starej obrannej stratégie, ktorá v prípade útoku komunistických vojsk Varšavskej zmluvy na Západ počítala s odpálením všetkých rýnskych mostov.
Najstarší drevený most na starom kontinente
O moste Kapellbrücke sme už v našom magazíne písali, ale vďaka svojej jedinečnosti sa dostal aj do nášho výberu unikátnych mostov. Kaplnkový most je symbolom švajčiarskeho mesta Luzern, pôvodne bol súčasťou mestského opevnenia. Dnes má titul najstarší drevený most v Európe (bol postavený v roku 1333). Jeho osemhranná zastrešená vodná veža na južnej strane postupne slúžila ako väzenie a mučiareň, ale aj ako pokladnica či archív. Okrem titulu najstaršieho mosta sa táto stavba môže popýšiť aj prívlastkom druhý najdlhší zastrešený most Európy.
Z troch drevených peších mostov v Luzerne sa dodnes zachovali dva, všetky mali pôvodne trojhranné obrazy v strešnej konštrukcii. V priebehu histórie bol Kapellbrücke niekoľkokrát obnovovaný. Pri poslednej veľkej rekonštrukcii v 60. rokoch minulého storočia boli jeho časti starostlivo zdokumentované. Toto pamiatkari ocenili o niekoľko desaťročí neskôr, keď v roku 1993 most zhorel pri požiari, pravdepodobne zo zle zahasenej cigarety. Aj vďaka dôkladnej dokumentácii mohol byť drevený most do detailu postavený nanovo. Dnešné trojuholníkové maľby sú teda len replikami originálov.
Vedeli ste, že?
Už v staroveku sa vyrábali mosty z kmeňov stromov a z lán spletených z prírodných vlákien. Keďže životnosť takéhoto materiálu je obmedzená, z tohto obdobia sa nám nezachovali žiadne drevené mosty. Podľa historikov bol najstarším drevený most cez rieku Tiber v Ríme.
Drevený most s podobou perníkovej chalúpky
Jurkovičov most nenájdete nad riekou, ale ukrýva sa v zámockých záhradách v Novom Měste nad Metují. Pochádza z roku 1911, patrí k najkrajším v Česku a jeho autorom je známy slovenský architekt Dušan Jurkovič, ktorý sa podieľal aj na úpravách zámku. Krytý drevený most je v podstate lávkou, ktorá slúži ako vyhliadka a zároveň umožňuje ľahší prístup z hornej terasy do kvetinového parku s fontánou. Jeho architektúra je inšpirovaná valašskými ľudovými stavbami, podobne ako kúpeľné budovy v Luhačoviciach, ktoré patria medzi Jurkovičove najznámejšie stavby. Možno aj preto ho označovali za „básnika dreva“.
Mnohé deti (a aj dospelí) si pri pohľade na most určite spomenú na sladkú perníkovú chalúpku. Prvky ľudovej architektúry pôsobia v záhrade zámku napodiv harmonicky. Hlavná veža uprostred mosta je vysoká 12 metrov a slúži nielen ako vyhliadka, ale aj ako miesto, kde sa môžete vyhnúť oprotiidúcim, pretože most je pomerne úzky.
Most z bambusu ako symbol spojenia
V Thajsku v západnej časti provincie Kanchanaburi, ktorá hraničí s Barmou, nájdete najdlhší drevený most v krajine. Most s oficiálnym názvom Uttamanusorn Bridge, známy aj ako Saphan Mon, má 850 metrov a je známou turistickou atrakciou. Pripomína viac drevenú lávku ako most a preklenuje rieku Song Kalia s dedinou Wang Kha. Postavený bol ručne z bambusu v 80. rokoch minulého storočia.
Most poskytuje okrem fyzického prepojenia aj kultúrne spojenie medzi obyvateľmi mesta Sangkhlaburi na jednej strane a komunitou Mon na strane druhej. Každé ráno sa na moste zhromažďujú miestni, aby rozdali mníchom almužnu a jedlo. V roku 2013 tento netradičný most zničili silné dažde, o rok neskôr bol obnovený.
Vedeli ste, že?
Mosty sa celé stáročia stavali podľa skúseností prenášaných z generácie na generáciu. Pokrok nastal s rozvojom poznatkov z teórie konštrukcií a matematiky. Zásluhu na tom majú napríklad Leonardo da Vinci, Isaac Newton, matematik a fyzik Leonhard Euler alebo fyzik Robert Hooke.
Japonský rekordér
Najdlhší drevený most pre peších na svete netreba hľadať nikde inde ako v ázijskej časti sveta. Hōrai sa nachádza v meste Šimada v prefektúre Šizuoka v Japonsku. Pôvodne bol postavený v roku 1879, aby cestujúci prešli cez rieku Ōi aj v čase veľkých záplav. Používali ho najmä farmári, ktorí obrábali neďalekú náhornú plošinu a potrebovali prepraviť svoje produkty.
Keďže jeho drevené piliere často poškodzovala hladina vody zvýšená z prudkých dažďov, v roku 1965 boli v koryte rieky vymenené za betónové. Pôvodný drevený povrch však zostal dodnes. Tento most je dlhý takmer 900 metrov (presnejšie 897 metrov) a široký 2,7 metra, vďaka čomu sa dostal aj do Guinessovej knihy rekordov. Prechádzať po ňom môžu nielen chodci, ale aj bicykle, pričom prechod je spoplatnený. Počas jasného dňa z neho dovidieť až na horu Fudžisan. Obzvlášť atraktívny je v noci, keď je osvetlený. Most sa objavil dokonca i v mnohých japonských filmoch.
Drevený most ako chrám
Čínske architektonické štúdio navrhlo v štvrti Gulou v čínskom meste Ťiang-men most pre peších, ktorý je postavený z dreva. Táto oblasť je zároveň ekokultúrnym turistickým rezortom, ktorý si zachoval pôvodnú štruktúru s násypmi a rybníkmi. Oblúkový most má zospodu vypuklý tvar, pretože po rieke ešte stále plávajú menšie lode prevážajúce tovar. S výškou 4 metre nad hladinou vody sa popodeň zmestia aj veľké výletné lode, pričom turisti z nich môžu obdivovať remeselné spracovanie mosta a precízne detaily.
Hlavnú konštrukciu mosta tvoria tri veľké drevené oblúkovité nosníky. Vďaka originálnej architektúre a tvarovanej sedlovej streche, ktorá chráni pred slnkom a dažďom, z diaľky pôsobí ako malý chrám. Aj vnútri má sakrálny nádych. Na jeho stavbu boli použité prírodné materiály a relatívne uzatvorený koridorový priestor pre peších ho odlišuje od ostatných mostov v tomto rezorte. Cieľom bolo zdôrazniť prechod z ulice do oddychovej zóny.
Moderná architektúra s nižšími emisiami
Tento projekt síce ešte nie je dokončený, ale už teraz je dôvod o ňom hovoriť. Štvorprúdový cestný most cez najväčšie nórske jazero Mjøsa a zároveň jedno z najhlbších v Európe (na mieste projektu až 80 metrov) bude mať časť konštrukcie z dreva, takže bude podstatne ľahšia v porovnaní s betónovou – v prepočte až o 17 %. Jeho dĺžka bude 1,35 kilometra, čo by mu malo zaručiť status najdlhšieho mosta svojho druhu.
Ukončenie projektu s rozpočtom 240 miliónov eur je naplánované na rok 2025 a moderná drevená stavba sa stane dominantou regiónu. Podľa architektov zo štúdia Selberg Arkitekter by malo byť viditeľných až 60 % dreva v konštrukcii. Z architektonického hľadiska stojí za zmienku aj prepojenie betónových dosiek s drevenými priehradovými väzníkmi – toto riešenie sa doteraz používalo v kombinácii dreva a ocele, nie však betónu. Moderné riešenie prinesie odhadom o 39 % nižšie emisie skleníkových plynov v porovnaní so štandardnou betónovou konštrukciou.