O tom, ako predať svoje drevené produkty, sme sa porozprávali s odborníkom naslovovzatým. Róbert Slovák, zakladateľ a kreatívny riaditeľ agentúry Slovak&Friends, vám v rozhovore poradí, na čo myslieť pri rozbiehaní vlastného biznisu, na čo klásť dôraz pri propagácii svojich výrobkov, a tiež ako si vybudovať vlastný brand.

Ako rozbehnúť vlastnú značku? Čo je základ? Na čo určite nezabudnúť?

Základom je dobrý a zapamätateľný názov a logo. Ideálne taký názov, pri ktorom je voľná aj doména. Značka by mala byť výstižná, netreba to prekombinovať, nemusí byť kreatívna, dôležité je najmä, aby ju ľudia vedeli odlíšiť od konkurentov.

Čo by mal mať výrobca pripravené predtým, než začne samotný predaj?

Ideálne by mal mať produkt pekne nafotený, možno aj s prezentačným videom. Mal by mať webstránku, dobre nastavené ceny, v ktorých je super mať okrem nákladov na výrobu či zisk zarátané aj náklady na marketing a reklamu.

Aké nástroje marketingovej komunikácie odporúčate DIY výrobcom drevených výrobkov?

Základom je webstránka, sociálne médiá, ale aj fyzická prítomnosť na miestach, kde môžu priamo predávať. Nadstavbou komunikácie môže byť blog alebo videá dokumentujúce proces výroby. Blogy a videá môžu byť atraktívnym obsahom aj pre sociálne médiá.

Aké komunikačné kanály odporúčate na propagáciu a čo by mali obsahovať propagačné materiály?

Ľudia milujú príbehy. Skúste ten váš prerozprávať v rôznych podobách, pokojne napríklad aj v katalógu produktov či v úvode webstránky. Materiály by mali obsahovať aj charakteristiky a parametre produktov, samozrejme cenu, prípadné certifikáty, ak ich výrobca má. Takisto je dobré zdôrazniť, ak je výroba či použitý materiál ekologický, ideálne, ak neškodí zdraviu. Podobné benefity sa zvyknú propagovať pomocou ikoniek či „pečiatok“.

Akú radu máte pre reklamné texty? Na aké posolstvá sa sústrediť?

Texty by mali byť orientované na kupujúceho, nie na predajcu. Nehovorte v nich, že ste super, ale komunikujte, čo získa ten, kto si výrobok kúpi, aký osoh, aký benefit. To môže byť napríklad aj radosť, alebo to zákazníkovi vyrieši hľadanie originálneho darčeka pre niekoho blízkeho, prípadne to môže slúžiť ako edukačná pomôcka – závisí od konkrétneho produktu. Je dobré písať krátke texty, jednoduché vety, dlhšie texty radšej rozdeliť do odstavcov, ideálne s podnadpismi. Ľudia väčšinou text len rýchlo „preskenujú“, tak nech si zapamätajú to najpodstatnejšie.

Čo by ste poradili výrobcovi z hľadiska grafického dizajnu? Čo by malo dominovať?

Odporúčam zveriť tvorbu grafiky aj fotiek do rúk profesionálom. S mnohými sa dá dohodnúť aj na prijateľných cenách, najmä v prípade dlhodobej spolupráce, prípadne využite barter.

„Produktové fotky by mali byť realistické, nie umelecké, a určite farebné.“

Investovať do vlastnej stránky/e-shopu, alebo radšej voliť dostupné platformy, akou je napríklad SAShE? Kde predávať?

Záleží na dlhodobej vízii a plánoch. Platforma má výhodu, že na nej už zákazníci sú a nemusíte ich „naháňať“ na svoj e-shop. Vlastná stránka však návštevníkov dokáže vtiahnuť hlbšie do života a sveta výrobcu a je dobrá na dlhodobé budovanie vlastnej značky. Odporúčam skúsiť obe možnosti naraz a sledovať, čo funguje lepšie. Ale vlastnú stránku či e-shop treba aktívne promovať, či už vo vyhľadávačoch, alebo v sociálnych médiách.

Ako na komunikáciu na sociálnych médiách?

Ak ide o vizuálne atraktívne produkty, skvelým miestom je Instagram alebo Pinterest. Postovať treba často, ideálne je kombinovať fotky s videami. Je fajn pripraviť si content plán dopredu a povedať si napríklad „v pondelky postneme produktovú fotku, v stredu niečo zo zákulisia výroby či navrhovania produktov“. Môžete predstaviť ľudí, ktorí stoja za značkou, či tých, ktorí vás inšpirujú. Sem-tam je prínosné zdieľať nejaký článok týkajúci sa témy, ktorej sa venujete.

„Nebojte sa postovať viackrát ten istý produkt, môže byť inak odfotený alebo nakrútený na video. Striedajte formy, využite stories na Instagrame či Facebooku, takisto kvízy, nálepky, hashtagy, alebo umožnite vašim sledovateľom opýtať sa niečo, čo ich zaujíma.“

Je niečo, čo by ste chceli odkázať výrobcom drevených výrobkov?

Drevo je vzácny „živý“ materiál a je to téma, ktorá ponúka možnosti pripravovať produkty s citom k prírode a spoločenskej zodpovednosti za prírodné dedičstvo. A je na nás všetkých, v akom stave prírodu odovzdáme ďalším generáciám.

Ďakujeme za rozhovor.

Obrázok medailónu

Róbert Slovák

Zakladateľ a kreatívny riaditeľ v Slovak&Friends, člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ združenia Ľudia z marketingu. V minulosti pôsobil ako prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska.

Predchádzajúci článokDrevené obklady v interiéri – ako ich zhotoviť a udržiavať?
Ďalší článok6 inšpirácií pre drevené pergoly
Tím Čarodreva tvoríme my: milovníci prírody, ekológie, turistiky, dizajnu, architektúry, ale aj zruční majstri, ktorí našli vášeň v renováciách. Ochrannú ruku nad nami drží Ing. Stanislav Košúth, PhD., ktorý sa venuje práci s drevom asi od svojich 15 rokov. Maturoval na Strednej priemyselnej škole drevárskej vo Zvolene v odbore Výroba nábytku. Na Technickej univerzite vo Zvolene pokračoval štúdiom v odbore Drevárske inžinierstvo. Na pôde svojej alma mater niekoľko rokov pracoval ako technik a vedeckovýskumný pracovník. Neskôr sa venoval výrobe nábytku a jeho montáži, od postelí a komôd, až po kuchynské linky. V súčasnosti síce pracuje v inom odvetví, ale výroba nábytku zostala jeho veľkým hobby. Okrem toho rád chodieva na turistiku a venuje sa hubárstvu.