Rezbárske remeslo má na Slovensku dlhú tradíciu. Svedčí o tom veľa uchovaných pamiatok v podobe starých betlehemov či oltárov v kostoloch. Táto forma umenia si vyžaduje nielen šikovné ruky, ale aj umelecké a duchovné cítenie, a má veľmi blízko k sochárstvu či umeleckému stolárstvu.
História rezbárstva siaha až do praveku. Z tohto obdobia sa však zachovali skôr nástroje slúžiace na opracovanie dreva, a nie samotné rezbárske výrobky.
Výrobky z dreva vznikali najskôr z praktických dôvodov a až neskôr dostali ozdobný a umelecký charakter. V starovekom Ríme a Grécku boli najstaršie sochy vyrobené z dreva, aj keď materiálom číslo jeden bol kameň. Rezbárske remeslo dosiahlo svoj prvý vrchol v Európe v období gotiky, keď šikovné ruky majstrov vyrábali sakrálne diela – oltáre a sochy.
Drevo sa neponechávalo vo svojej pôvodnej podobe, ale pozlacovalo sa a farebne kolorovalo (polychrómované drevo). Zdokonaľovaním spracovania sa však upúšťalo od týchto techník a výrobky sa nemuseli farebne upravovať.
Ako na hojdačke
Počas renesancie, obdobia návratu k antickým tradíciám, boli drevené sochy upravované tak, aby vzhľadom pripomínali kameň alebo kov. Druhý vrchol rezbárskeho umenia nastal v období baroka a rokoka, keď umelecké rezbárstvo využívalo hravú ozdobnosť.
Klasicizmus znamenal opäť návrat ku kameňu a kovu. Drevo bolo „degradované“ len na materiál pre modely, podľa ktorých sa vyrábali sochy. Po období romantizmu charakteristickom jednoduchými plastikami a zdobením maľovanými ornamentmi došlo k rozšíreniu rezbárskeho umenia v období empíru. Drevorezba nahrádzala sochárstvo z bronzu a bola obľúbená hlavne v strednej Európe. V 19. a 20. storočí sa šikovné ruky rezbárov zaoberali hlavne výrobou vyrezávaných ornamentov, ktoré sa lepili na nábytok.
Cechy a rezbárske školy u nás
Spracovaniu dreva sa v minulosti na našom území venovali aj viaceré stredoveké cechy, ktoré vyrábali nábytok, kostolný mobiliár, rámy obrazov, sochy i reliéfy z dreva. Sústreďovali sa vo veľkých mestách ako Bratislava, Banská Bystrica, Trnava, Košice, Levoča. Spolu s nimi vznikali aj rezbárske školy v Štiavnických Baniach, Uhrovci, Bánovciach nad Bebravou, Rimavskej Sobote, Kláštore pod Znievom či v Humennom.
Slovenské ľudové rezbárstvo bolo tiež doplnkom práce včelárov, pastierov či baníkov, ktorí stvárňovali témy zo svojho prostredia alebo čerpali z náboženských tradícií. Dnes sa môžeme s prácou s drevom na „neamatérskej úrovni“ stretnúť napríklad na strednej škole ŠUV v Bratislave (odbor dizajn a spracovanie dreva).
Keď rezbár počúva drevo
Pri výbere dreva sú najdôležitejšie jeho fyzikálne a mechanické vlastnosti, a to hustota a tvrdosť, trvanlivosť, nosnosť, pružnosť či hmotnosť. Rezbári pri práci využívajú najčastejšie lipové drevo, ktoré je mäkké, ale zároveň pevné. Pracujú aj s javorovým, orechovým alebo jelšovým drevom. Vyhľadávanými zdrojmi dreva sú aj čerešňa, buk a jaseň, z ihličnatých stromov je obľúbená borovica. Svetoznámy americký rezbár David Esterly tvrdí:
„Pri práci na každom projekte začínam ako Boh a končím ako otrok.“
Rezbár musí veľakrát pôvodnú myšlienku upraviť a „rezať podľa vlákien“, s ktorými pracuje. Správny majster teda načúva drevu, čo má v danej chvíli robiť a kedy skončiť.
Čaro dreva
Aj na Slovensku máme rezbárov, o ktorých treba vedieť a ktorí sa venovali či stále venujú práci s krásnym a pôsobivým drevom vo všetkých jeho podobách a formách, hodnotách a účeloch. Patrí k nim napríklad autor známeho betlehemu v Rajeckej Lesnej, Jozef Pekara, jeho majster Jozef Brieštenský, rezbári Ivan Tomeš, Alojz Machaj, Andrej Irša či Jaroslav Kybák.
Drevorezbe sa venujú mnohí profesionálni sochári, ale aj samoukovia, ktorých očarila práca s drevom. V časoch masovej výroby je každý kus spod ich rúk jedinečným originálom.
Neviete mi prosím poradiť na aký zaujímavý účel by sa dalo využiť agátové drevo, na ktorom je veľmi veľa takých výrastkov ako nádory?
Dobrý deň, Juraj,
takéto drevo má vo vnútri krásnu zaujímavú kresbu. Dá sa použiť na dekoratívne aj užitočné predmety vyrezávané, sústružené… (napríklad podnosy, lopáriky, stolíky, nástenné hodiny, stojany). Len ho treba kvalitne opracovať (obrúsiť, vyleštiť), aby kresba čo najlepšie vynikla.
Želám vám príjemné chvíle pri práci, nech ste s výsledkom spokojný.
Natália z tímu Čaro dreva